Thursday, August 21, 2014

barsyukur

Assalamualaikum.

sebenarnya aku ni jenis yang cepat kesian. paham tak? aku tak boleh tau tengok orang susah or pakcik tua ke hape. bukan nak tunjuk bagus. tapi yelah. paling tak boleh kalau tengok makcik dengan pakaian lusuh tengah godek duit nak beli barang,

Umi pernah bagitahu. ada lagi pelajar dia yang taktahu nak buka pintu kereta. walhal kereta umi takdelah canggih mana pun. biasa je.waktu tu umi aku nak hantar dia balik. terserempak tepi jalan tengah jalan kaki walaupun agak jauh la kan dari sekolah tu. bila sampai rumah dia. umi aku stop la kan. tapi dia tak turun turun. pelik. umi aku pun tanya

"kenapa tak turun"

"tak reti nak bukak pintu cikgu" (muka malu malu)"

Ya Allah. terkesima aku kejap. ada lagi orang yang tak tahu bukak pintu kereta zaman ni. bukan nak perlekehkan dia. tapi nak dijadikan iktibar. kita yang ada kereta ni pun, masih lagi tak bersyukur. nak yang lagi bagus. hidup kita takkan maju lah kalau nak ikut kata orang. nak ikut trend boleh. biar berkemampuan. ni tak. barang semua mewah. tapi hutang keliling. tak payahlah. bukan boleh masuk kubur pun semua tu. jangan kesah sangat mulut manusia. sesama melayu pun normal bersaing nak menjatuhkan sesama mereka.nak berjaya, jangan cari kelemahan orang lain. cari kelemahan kita dan baiki.
when you get little, you want more, when you get more, you desire more. when you loose, you realize little was enough. always say ALHAMDULILLAH for what you have 


2 comments:

  1. Hello! Rara singgah sini ya. Anda diTAG ;-)

    http://kinderbueno-wolf.blogspot.com/2014/08/the-versatile-blogger-award-7-things.html

    ReplyDelete
  2. eh. thankyouuu sis :D

    ReplyDelete